Biologia rozwoju psa, część 2

0
121

 

Tydzień temu na blogu pojawiła się pierwsza część artykułu pt. “Biologia rozwoju psa”, znajdziesz ją tu. Dzisiaj ciąg dalszy, w którym zwracamy uwagę które fazy rozwoju szczeniąt są ważne z punktu widzenia instruktora szkolenia psów.

Które etapy rozwoju są szczególnie ważne dla Ciebie jako trenera?

Z Twojego punktu widzenia – biorąc pod uwagę czas, w którym masz realny wpływ na psa, a zatem wtedy, gdy właściciel przychodzi z nim na szkolenie – najistotniejszą fazą będzie zapewne etap młodzieńczy, a w szczególności I i II faza (chyba że pies trafi do Ciebie wcześniej, w okresie socjalizacji wtórnej).

W pierwszej fazie etapu młodzieńczego, tj. średnio pomiędzy 10. a 16. tygodniem, charakter psa jest bardzo plastyczny. To doskonały czas na rozpoczęcie szkolenia. W drugiej fazie, średnio pomiędzy 2. a 6. miesiącem (choć jest to cecha osobnicza!), można zaobserwować wyjątkową uległość oraz posłuszeństwo w stosunku do przewodnika.

Jeśli pies trafi do Ciebie w tym okresie na szkolenie, zyskasz fantastyczną szansę zaprezentowania pełni swoich możliwości trenerskich, a efekty szkolenia mogą być spektakularne! Wykorzystaj ją dobrze, by prowadzone przez Ciebie szkolenie było jak najbardziej przyjemne i efektywne zarówno dla Ciebie, właściciela oraz psa.

Teoria teorią, ale…

Wyżej przytoczone dane to oczywiście dane książkowe, zaś tak naprawdę psy rozwijają się w różnym tempie i bardzo wiele zależy od cech osobniczych. Musisz obserwować swojego „ucznia”, by właściwie ocenić jego możliwości i potrzeby oraz udzielić niezbędnych informacji właścicielowi co do dalszego postępowania.

Rozpatrując temat bardzo wąsko, tzn. biorąc pod uwagę to, kiedy właściciel bądź Ty macie (a przynajmniej teoretycznie powinniście mieć) bezpośrednio do czynienia z psem, podtrzymuję to, co napisałam powyżej. Niemniej uważam, że kwestię tę należy rozpatrywać w znacznie

szerszym kontekście. A przynajmniej Ty musisz to zrobić. Dlaczego i co to oznacza w praktyce?

Pamiętaj o tym, że pies zabrany do nowego domu w wieku np. 6-8 tygodni czy przyprowadzony na szkolenie np. w wieku 3-4 miesięcy to nie tabula rasa. Niesie on za sobą już całkiem pokaźny bagaż wcześniejszych doświadczeń, które – szczególnie w okresach zwiększonej wrażliwości w rozwoju – silnie wpłynęły na proces uczenia się i będą rzutować na późniejsze zachowanie psa.

W związku z tym zarówno dla właściciela, jak i dla Ciebie, ogromne znaczenie powinny mieć tak naprawdę wszystkie fazy rozwoju, począwszy już od fazy prenatalnej – bo to, jak suka była traktowana w czasie ciąży i na ile zachowany został jej dobrostan, będzie miało przełożenie na stan emocjonalny jej szczeniąt!

Choć właściciel (czy tym bardziej Ty jako instruktor) na początkowe fazy rozwoju rzecz jasna nie mógł mieć większego wpływu (gdy suka była w ciąży niejeden późniejszy właściciel mógł jeszcze wówczas nie rozglądać się za hodowlą, a nawet nie mieć w planach zakupu psa…), z całą pewnością powinien zebrać możliwie najwięcej informacji od hodowcy, ponieważ taka wiedza znacząco może pomóc Ci w ocenie psa oraz w przygotowaniu indywidualnego programu socjalizacji, habituacji oraz szkolenia z podstaw posłuszeństwa.

Bez wątpienia masz świadomość tego, że inaczej należy podejść do wyżej wymienionych punktów w przypadku szczeniaka odważnego, zrównoważonego, pochodzącego z dobrej hodowli, a inaczej do psa, który pochodzi np. ze schroniska czy z pseudohodowli, w której już od pierwszych dni życia być może doświadczał przykrych sytuacji.

 

Szkolenie to wymagające zadanie, które nie od razu musi być zwieńczone sukcesem. Gdyby jednak nie te wszystkie niespodzianki, które możesz spotkać i zapewne spotkasz na swojej drodze, nasz zawód nie byłby tak fascynujący!

Ewelina Piskorek

Bibliografia:

  1. N. Wilde, Mój pies się nie boi, s. 26-28, Łódź 2009
  2. J. Bradshaw, Zrozumieć psa, 165-195, Warszawa 2012
  3. A. Biziorek, Szkolenie psa, s. 34-36
  4. J. Donaldson, Pies i człowiek, s. 84-95, Łódź 2007

5. S. Coren, Tajemnice psiego umysłu, s. 142-158, Łódź 2008

  1. J. O’Heare, Zachowania agresywne u psów, s. 149-173, Łódź 2009

7. K. Fiszdon, Kształtowanie zachowania się psów w okresie szczenięcym, s. 1-10